For dig der er gravid

10 Gode Bækkenråd

  1. Undgå vridninger i kroppen.
  2. Undgå at hænge på et ben. Stå med vægten lige meget på begge ben.
  3. Undgå at sidde med korslagte ben eller i skrædderstilling. Sid lige på en stol.
  4. Hav en pude mellem benene, når du vender dig i sengen.
  5. Undgå at løfte eller bære tunge ting.
  6. Undgå støvsugning.
  7. Afpas din skridtlængde efter smerterne: gå med meget små skridt, hvis du har meget ondt.
  8. Tag et trin ad gangen på trapper.
  9. Når du skal ind og ud af en bil: gå baglæns ind og drej rundt mod bilens front med samlede ben.
  10. Samleje i rygliggende stilling giver ofte smerter. Prøv derfor andre stillinger, fx på siden med en pude mellem knæene.

Kosttilskud i Graviditeten

Folsyre:
400 mikrogram dagligt fra graviditeten planlægges og de første 12 uger af graviditeten

Jern:
40-50 mg jern dagligt fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Hvis du lider meget af kvalme kan du udskyde opstarten til senest 18.uge. Jern optages bedst, hvis det tages mellem måltiderne sammen med et glas frugt eller grønsags-juice. C-vitamin fremmer optagelsen.

Kalk:
Hvis du ikke drikker mælk eller spiser mælkeprodukter tilrådes 500 mg Calcium i hele graviditeten.

D-vitamin:
10 mikrogram D-vitamin i hele graviditeten

Forløbsplan for Gravide Bosat i Region Sjælland